*psikOlogi..* - Kesepian & Kesunyian  

Posted by: kiNaKoYu @ AsMaWaTiE ALiaS in


Ada 3 faktor utama yg boleh menyebabkan seseorang itu rasa begitu sepi dlm hidupnya....iaitu:

1. Tinggal jauh dari kuarga.
2. Tiada teman istimewa .
3. Masalah dalam menyesuaikan diri dgn owang sekeliling.

meh sini aku tunjukkan cara2 untuk atasi kesepian...

1. Sentiasa ingatkan diri kamu tentang bakat dan ciri pembawakan kamu yang membuatkan kamu berbangga pada diri sediri atau sentiasa bayangkan diri kamu sebagai seorang yg menarik dan diperlukan.

2. Jangan suka membandingkan diri kamu dengan owang len. kerana kamu pasti akan bertemu dengan owang yg lebih perfect dari kamu. nanti kamu akan berasa rendah diri. betul x? ingatla...setiap owang ada kelebihan dan kekurangannya sendiri. jadi....bersyukurla kerana dilahirkan sempurna dan kamu juga harus percaya untuk menjalinkan persahabatan yg tulus ikhlas tidak perlu harus cantik, tampan atau kaya. tul x?

3. sibukkan diri dgn kerja2 sukarela. dgn kegiatan ini kamu akan lebih memikirkan apa yg kamu mampu berikan kepada owang len. secara tidak langsung akan membuatkan kamu sentiasa rasa senang pada diri sindiri.

4. Cantik dan hias diri kamu agar sentiasa nampak menarik.

5. jangan lokek utk memberi pujian terutama pada owang2 yg haus dengan pujian. tapi pujilah dgn ikhlas. pujian yg ikhlas blh membuatkan owang yg dipuji terasa diri dihargai. macam tue dgn kita kan?

This entry was posted on Isnin, Julai 06, 2009 and is filed under . You can leave a response and follow any responses to this entry through the Langgan: Catat Ulasan (Atom) .

0 comments

Catat Ulasan